tisdag 4 juli 2017

Segling på svenska östkusten 2017


Det är torsdag 1 juni och jag skall åka till Oskarshamn för att segla med Hasse och Malla. Vi kan kalla det för en leveranssegling då Malla har köpt en Bavaria 32 där och den skall upp till hemmahamnen i Tyresö.


Och allt startar på Göteborgs centralstation.


Tåget gick inte som jag trodde Borås, Jönköping, Nässjö utan det gick till Falköping via Herrljunga.


Och i Falköping åkte det vidare till Jönköping.


Här i Mullsjö var jag som barn med familjen på Nyhemsveckan, väckelsemöte med Smyrna och andra pingstvänner deltog. Det var på den tiden morsan var aktiv i Smyrna, farsan gillade inte det, men var med och tältade där på Nyhemsveckan klart motvilligt!


Då vara jag i Jönköping.


Här i Nässjö fick jag byta tåget till buss.


Vi stannade till på Eksjö busstation och åkte vidare till...


....Vimmerby! Astrid Lindgrens barndomsstad.

'
I Vimmerby bytte jag till tåg igen och åkte vidare till Berga. Helt plötsligt var jag i Hultsfred


Från Berga blev det sedan åter buss och jag kom tillslut till Oskarshamn.


Här ligger Mallas nyköpta och fina Bavaria 32.


Malla och Hasse kom även de ner på torsdagkväll, de hade hyrt bil i Stockholm. Det blev lite tjo och tjim och lite öl och gott snack, som det alltid blir när vi träffas! Härligt!


Vi fick en härlig kväll i sittbrunnen innan det blev dags att uppsöka kojen.


Här ser ni en glad skeppare! Malla känner sej helt klart nöjd!


Ja, det är ju nu fredag 2 juni och vi seglar iväg norrut! Hejdå Oskarshamn!


Hasse gillar läget och slappar lite.


Och vädret gick ju inte att klaga på!



Och jag mådde som en prins i Bagarmossen!




Det gick för sakta och vinden avtog något därav blev det dags att hissa gennakern.


Vi har målet att segla till Västervik idag.


Vi klarade det! Här ligger vi i Västerviks gästhamn.


Vi gick till restaurang Guldkant där Malla åt schnitzel och Hasse och jag åt Biff Rydberg.


Och som oftast när vi umgås så bjuder Hasse på Irish cooffe!!


På väg tillbaka till båten mätta och belåtna.


 
Väl i båten blev det lite snack och en GT och wirre innan läggdags.


Nu på lördag morgon gick vi och tog en dusch här i gästhamnen som numer ägs av ABBA Björn. Malla och jag har varit här engång tidigare då vi seglat hit med hans Scampi. Och då badade vi i poolen när vi kom hem på natten efter hålligång i stan.


Då lämnar vi Västervik och idag var det kyligare och solen lyste med sin frånvaro.




Ja, ni ser rätt! Det regnar, det regnar!!


Hasse håller koll.


Här seglar vi i Gryts skärgård.



Nu har vi kommit fram till Fyrudden.


Och som vanligt när man lagt till är det dags för draggwhisky.



Jomen Malla, det är en fin båt du köpt!


Och där borta ser man restaurang Fyrudden.


Och Malla åt fisk. Hasse och jag kött. Konstigt nog var ägaren, Ola från Hönö!!



Söndag idag, vi hissar segel och fortsätter segla norrut.


Lite halvkyligt idag och regnet hänger i luften.


Mycke gennakersegling blev det!


Nu lämnar vi skärgården söder om Oxelösund och seglar i Östersjöns grisbukt, bukten utanför Oxelösund. Nu var det lugnt och bra, men de två gånger jag seglat här förut har det varit riktigt skitväder med stormvindar med tromber och regn, bland det värsta jag varit med om, men nu som sagt var det förvånansvärt lugnt!


Vi har nu seglat förbi grisbukten och kommit in i skärgården norr om Oxelösund.


Idag la vi till på en, som jag glömt namnet på, men det var s.k. båtklubbsö. Så ingen restaurang idag utan tillagade Mallas och min favoriträtt falukorv och pot. mos. Normalt brukar vi grilla korven, nu blev den ugnsbakad och tyvärr hade vi ingen vitlök i pot. moset, men det smakade bra ändå.


Måndag och vi fortsätter segla inomskärs och ser många fina smultronställen längs vår seglats.



Vi kommer nu ut på mer öppet hav och ser ön Öja på långt håll. Det är på Öja Landsort ligger.


Vi seglar förbi Öja, norr om, där är det igen lite innerskärgård. Och vädret som ni ser har nu blivit bra igen med gott solsken.


Kursen är nu ställd mot Utö.


Utanför Nåttarö. Härligt, eller hur Malla?!


Nu ligger vi väl förankrade i Utö gästhamn.


Efter dusch och bastu blev det ett besök på värdshuset!


Det var mycket folk och personalen hade mycket att göra, så det tog sin tid att få ett bord, Tillslut fick vi ett bord och vi fick beställt, vi tog en typ dagens som var oxfilé tortellini med en god sås, det var jättegott.


Efterrätten bestod av gin och tonic!


Kvällen avslutades sittandes i sittbrunnen utan kapell uppe, lyssnandes till Ola Magnell.


Tisdag 6 juni. Vi köpte färska frallor på bageriet och juice i affären till frukosten


Nationaldag idag ju! 


Vi hade lite bråttom in till Tyresö från Utö och det blåste inte så mycket så vi puttrade motor.



Hasse tar en lutare!


Det fina vädret höll i sej och det gillade vi.


Då var vi efter 5 seglingsdagar i hemmahamnen i Tyresö!! Vilka härliga segeldagar vi fick!!


Hasses Ammi och Mallas Christina var och mötte upp vid båten och vi åkte och fikade.


Vi fikade på Tyresö slottsgård!


Ja, här sitter jag på Stockholms centralstation och väntar på mitt tåg som skulle avgå 17.05. Det avgick i tid och var även i tid i Göteborg!! 

Inga kommentarer: