torsdag 7 november 2013

En ganska lång promenad!


Torsdag den 7 november och regnet ligger i luften som känns ren och klar! Ca. 4 grader, jag tog en promenad i Slottsskogen till utsiktsplasten nedanför Observatoriet. Där har jag nog inte varit på 30 år! Satt en stund och funderade över livets tillvaro med The Beatles Let It Be i lurarna!


Tog mej efter en stund vidare upp till Observatoriet och ner på andra sidan där jag upptäckte denna vackra oas, lovely!!


Jag var på jakt efter Weiron, ja, Weiron Holmberg! Denne man, myt och legend som sägs sitta på nåt av de gamla arbetarfiken som finns kvar i Majorna! Idag var han inte på Café Skogen i alla fall, detta café som jag kommer ihåg så länge jag kan minnas! Har aldrig fattat ännu om det har något med Skogens IF att göra? Hade inga pengar på mej och de tog inte bankkort, så jag fick dra vidare!


Trevliga namn de har där i stadsdelen Majorna! Men inte mötte jag någon vän!! :)


Passade på att gå till Västra kyrkogården, köpte ett ljus som jag tände och ställde på min mor och fars grav! Min systerdotter Viktoria hade varit där i måndags och gjort gravplatsen fin!


Inte så långt ifrån min mor och fars grav ligger min farmor Annie och farbröderna, Hugo, Nils och Arne "Fröbergs" grav. Jag stod där en stund och skänkte dem min tanke!


Lite längre bort ligger minneslunden....


...där jag la ner min inköpta sten till minne av min allt för tidigt bortgångna syster Inger, som skulle fyllt 58 år den 26 november.


Jag hade hittills klarat mej från regnet, nu började det att dugga lite lätt när jag gick denna gata fram och förbi Stilla gatan. Kanske min gamle Örebrokompis Anders Sundell känner igen sej och får en viss känsla och tanke?!


Här på Mariagatan vid Mariaplan brukade farsan, då jag var liten, ibland åka på lördagar och köpa färskt bröd till frukost och kaffebröd till 3-kaffet. När han inte köpte på Sannabageriet, förståss, som inte ligger så värst långt därifrån!


Avslutningsvis så var jag hungrig, det blev ju ingen fika på Café Skogen så jag fick då köpt denna klassiker, halv special med västkustsallad och en stor Pucko på den legendariska korv kiosken på Mariagatan, alldeles bredvid Mariakonditoriet! Gott och bra slut på en lång givande promenad. Jag tog sedan spårvagn 11 tillbaka till Järntorget!

2 kommentarer:

Katta sa...

Hej. Är nybliven bloggare som surfar runt för att hitta rastställen. Fin blogg du har. Jag blev ju nostalgisk. Vilken promenad. Härliga bilder och fina texter. Och så Beatles. Göteborg är nog inte så dumt...

Rustan sa...

Hej! Kul att höra! Tack, det värmer och kom på ett besök, vetja! Ha d gott! :)