onsdag 27 april 2016

London-Luton April-16


Uffe och jag har äntligen kommit fram till det datum vi sett fram emot länge nu. Vi är på väg till London och det är fredag 22 april, 2016. Innan avgång hann vi med den där obligatoriska ölen på O´Learys, Landvetter flygplats.


Vad jag vet är det Norwegian som är det enda flygbolaget som har wifi ombord och gratis?!


Här är Uffe! Vi landande mjukt och fint och tog Gatwick-Express in till Victoria station. Vi var tidiga och när vi kom till hotellet gick det inte att checka in ännu. Vi fick dock låta våra "ryggar" vara på hotellet och komma tillbaka senare. Vi tog en röd dubbeldäckare från Euston Road som gick till Trafalgar Square, vilken tid det tog att ta sej ner till The Strand där hoppade vi av och tog undergrounden till Oxford Circus.


Vi gick till The Photographers Gallery, ett måste om jag hinner när jag är i London.


En liten annorlunda utställning kan man ju lugnt säga. Här en gammal Fiat som höll på att renoveras. Det skulle nog Uffes brorsa Bosse ha gillat?! Det var tema Deutsche Börse, photography foundation prize 2016. Det var väl en sådär utställning. Sett bättre där. http://thephotographersgallery.org.uk/


Vi blev sugna på öl och här är vi på gång in till Shakespeares Head. Och det stod några tjejer där och log. Vad vill dem?


Jag kom närmare......


Var ju tvungen att säga något och det blev väl nåt med att nu är ni fotograferade och kanske hör någon modellagentur av sej, typ. Kommer inte riktigt ihåg! Bra plåtat av min kompis Uffe! Och ett gott skratt förlänger ju livet sägs det ju?!


Tiden går fort när man har roligt så vid 4-tiden pm var det så dags att checka in på vårt hotell nära Euston Station. 80-82 Eversholt St, London Prince Arthur


Som vi sa, ett mysigt hotell, med delat toalett och badrum med tre andra rum på vår våning. Dock var madrassen för tunn, men men, det var rent och fräscht och luktade gott!


Kylskåp fanns på rummet, bra för jag har ju köpt med mej Kalles kaviar till Scaley!


Och som Uffe sa - Härligt att vakna upp och se den skylten på väggen!


Här vår mysiga Off licence butik, cirka 40meter från hotellet.


Vi hann med en nap på hotellet sedan tog vi oss till Camden och vi var hungriga och vi gick runt och letade efter någon bra restaurang. Det var hur mycket folk som helst ute denna fredagskväll i Camden så alla pubbar med mat eller andra s.k. trevliga restauranger var fullsatta. Vi kom till slut till denna italienska restaurang Goodfare på 26 Parkway, London. Jag kom ihåg att jag varit här förut och det smakade bra nu som då. Servitören sa att kocken som öppnade stället 1959, jobbar fortfarande kvar!!


Mätta och belåtna gick vi vidare ner på High Street och letade oss fram till musikstället Blues Kitchen och där spelas musik varje kväll. I afton spelades det soul med MONICA IFEJILIKA + THE WAYS!


Föreslog Robert Tolfen i Göteborgs Bluesförening att ta med sej gänget för ett jam på söndagen.


Lördag förmiddag, vi väntar här på tåget upp till Luton på St Pancras international.


Uffe fotade lite när vi väl var framme, resan tog väl ca. 40 min. när man åker "mjölktåget"


Luton Town Hall. (Den nya, den gamla brann visst ner)


Jag hade innan vi reste varit kontakt med Scaley. Han förslog att vi skulle ses kl. 12 på The Black Horse i västra Luton. Han som äger stället har spelat gitarr i Johns band The Cheats. Stället var dock inte öppet förrän kl. 13!! Vi fick istället promenera tillbaka in genom shoppingcentrat The Mall och till station och över bron till östra Luton och.....


kom då till slut till The Brickleyers, Brickies. Ett ställe Lutonfans träffas innan match. Här dök fr.v. Steve, Uffe, Scaley, David och John JD Darley upp. Det blev mycket gott snack och vi laddade inför dagens match över några pints av real ale.


JD hade varit juste och köpt biljetter till Uffe och mej. £20 kostade matchbiljetten.


Längst upp på denna gata, Hazelbury Cres ligger arenan, inte så långt kvar att gå. Här är David!


Uffe och JD utanför Kenilworth Road stadium


Luton, The Hatters i orangea tröjor tar ledningen över Newport från Wales med 1-0 i andra halvlekens 81:a minut av  Jack Marriott.


Vid 1-0 var det glada miner!


Men säg den glädje som varar för länge?! Newports Souleymane Coulibaly kvitterar i 88:e min.


Slutresultatet blev 1-1, men Hatters skulle vunnit, de var helt klart bättre med många fler målchanser.


Vi hade innan match varit inne Hatters shopen och handlat t-shirt som ett minne. Nu är vi på väg tillbaka till tågstationen för att åka tillbaka till London. Tack JD, det var verkligen kul att träffas!


Thameslink stannade vid Kentish Town och där hoppade vi av. Vi hamnade på restaurang och pub Bull & Gates där var det fullt med folk, men vi hittade två sittplatser och nu var vi hungriga igen.


Mash potatoe, Sausage and gravy lät gott när vi läste på menyn, så det fick det bli. Banger & Mash som Ash på Corner Kitchen på Sveagatan sa när han fick se detta foto på facebook. De serverar visst det på hans restaurang och kryddiga korvar lär det också vara. Denna rätt på bild smakade helt okej!


Här är det största skälet till varför Uffe och jag rest till London. Konsert på O2 Forum Kentish Town med Joanne Shaw Taylor och Wilko Johnson.


Först ut var min favorit, Joanne Shaw Taylor med band.






Det blev en mycket bra konsert. Och ikväll var sista spelningen på den här turnén och Joanne var så där gott hes och skön och sjöng då lite bättre tycker jag och gitarrspelet har också blivit ett strå vassare sedan sist jag såg henne i O2 Shepherds Bush Empire i april förra året.


Efter en liten paus tog då Wilko Johnson, Dylan Howe och den underbare basisten Norman Watt-Roy över scenen och bjöd på hejdundrande rock utan krusiduller inge mellansnack, just thank you och sedan levererades en ny låt i gott tempo. Dock är den sista låten Johnny B Goode ganska tråkig och för lång, hade varit bättre de avslutade med See You Later Alligator!! Varmt, svettigt och knökfull arena var det!!


Så det var bara att ge tummen upp för kvällens två gig på The Assembly House för en eftersläckare!


Pubben på vårt hotell och det verkar vara ett populärt ställe?! Vi bodde på våning 2 över pubben.


Söndag 24 april. Vi sov lite längre idag, iaf jag. Så det fick bli brunch på vår pub på bottenplan. Och det blev All day english breakfast, jag tog en small, Uffe en large skilde bara £2. Och det smakade gott!


Vi, ja jag ville se Frölundas ev. SM-Guld match på tv, men svenskpubben The Harcourt vid Edgware Road station visade inte längre sport på tv!! Vi letade upp sportsbarer på nätet och började med att ta oss ner till Euston station.......


....för att komma till Fitzroviaområdet och Cleveland street där Jetlag Bar skulle ligga! Men inte låg den där. Däremot ligger BT Tower tornet där.


Till  slut hittade vi en annan sportbar och den låg på 80 Haymarket, Rileys Sports Bar. Vi kollade på matcherna Crystal Palace vs Watford 2-1 i FA-cupens semifinal och Leicester vs Swansea i Premier League 4-0.


Jag visste om att en ny Lasagneria hade öppnat på Rupert Street i Soho. Vi gick dit och testade dessa rätt många olika typer av lasagne. Tog tre olika sorter. Väl värt även om de ännu inte blivit riktigt varma i kläderna, stället öppnade i torsdag. Den heter Mister Lasagna.


Smakligt som Scaley brukar säga när det är gott! Ölen behöver vi ju inte beskriva!!


Nu var det helt plötsligt måndag morgon 25 april och tidigt, klockan är runt 7 och här min frukost!


Sitter på Gatwick-Express, det tar 20-30 min. från Victoria station till Gatwick airport.


Inte mycket folk, men några var det allt.


Då var vi framme!



Vi checkade in och gick igenom säkerhetskontrollen, sedan var det dags för en vila.


Sköna stolar, nästan som man somnade.


Och då innan vi flyger iväg var det dags att uppsöka taxfreeshopen. Jag köpte ToffeeCrisp till Viktoria, Jonas, Joel och David.


Uffe slog till och köpte en Islay whisky, en rökig sådan.


Tänk er, jag har varit tillsammans med en ÖIS:are i fyra dagar nu...puh!! :)


Vi trappade ner sakta....


Min granne på flyget! The poshystyle! Men fräckt!!


Ja. då var vi hemma igen! Vi avslutade med en öl på O´Learys, centralen! Vi har haft en fantastisk resa, eller hur Uffe?! Ja, och tack skall du ha för denna gång! Nästa Englandsresa blir väl i november.

Inga kommentarer: