lördag 14 september 2013

Skagen sommaren 2013


Det är söndag den 21 juli och jag har packat ryggan och promenerat ner till Stena terminlen! Jag skall mönstra på i alla fall för en tre timmars resa över Kattegat.


Jag är på väg till Fredrikshamn.


Vi glider förbi Gäveskärets fyr och det fina huset på den lilla ön!


Väl i Fredrikshamn var det bara att gå till Nordeabankomaten och hämta ut lite danska cash. Sedan gick jag upp och tog tåget upp till SKAGEN!!


Efter cirka 40 minuters tågresa var jag då framme i ett av mina paradis på jorden!


Och jag skulle bo i detta hus, Hotel Marie som ligger på havneplads 6. Så det var ju ganska centralt sas. Renoevering pågick.....


....men rummen var fräscha och helt nyrenverade, som vanligt fick jag ett rum på vinden! Jag fick Carl Locher rummet!


Så här fina rum finns det på hotellet! Det här kallas för Anna Ancher rummet.


Gården där jag satt och åt frukost nästan alla morgnar. Grill fanns att tillgå också!


Jag tog mig en promenad ner till beachen....


....och jag hade gått förbi Bruksen och köpt färskt bröd, pepparpaté samt currysallad..mums!!


Då var en ny dag här och jag tog mig ner till hamnen, skulle hyrt en cykel, men alla var uthyrda!


Det var dags för ett litet mellanmål!



Sedan var det dags för att slappa, sola och bada!




Då var det dags för middag! Jag gick från beachen och inte långt därifrån ligger Bodilles Kro.



Jag tog in min favoriträtt Hakkeböf som bara smakar så himla gott just här! Och den lille till!


Fick tag på en tidning och drömde om att köpa mej ett hus här! Ja, jag köper trisslotter!! :)


Och vad fick jag se i tidningen? Jo att Sussi og Leo skulle spela ikväll på Pakhuset! Det var ju roligt, det var ju säkert 10 år sedan jag såg dem på Fregatten. Woow, vilken överraskning!


Förkvällen är här och jag var sugen på pillerejer! Bara att gå och köpa, lite bröd till och en pilsner. Sedan är det bara att slå sej ner nånstans nere i hamnen!


Det var ju EM fotboll för damerna och jag fick hitta en krog som visade matchen. Hamnade på Kompasset på Havneplads 18. Såg att här skulle ju Johns band The Cheats kunna spela! :)


Jag såg nästan hela matchen Danmark vs Frankrike....


.....för det var dags att gå till Pakhuset och återigen lyssna och se på Sussi og Leo!


Och visst är hon sej lik, Sussi! En riktig pärla, och som hon sa - jag skriver autografer på vad som helst bara det är tillräckligt stort!





Snacka om att de vet hur att tjäna pengar! Snygga underpants, eller hur?!


Efteråt fick jag chans att träffa dom och Leo kom ihåg när vi en gång i tiden snackade fotboll, han håller på Liverpool! Det kändes som igår fastän det gått så många många år sedan jag träffade dom sist!


Denna tändare hittade jag häromdagen (6 sept). Köpt någon gång för längesen!


Ny dag och inga cyklar idag heller! Blev sugen på nåt gott!


Ingen cykel, så då fick jag ta bussen och sedan Sandormen....


....jag skulle upp till Grenen. Här ser ni Skageracksidan....


....och här ser ni Kattegattsidan!


Nu är jag uppe vid Grenen, så långt upp man kan komma i Danmark! Populärt ställe!!


Efter en stund var det bara att ta Sandormen tillbaka igen!


Dags för lite krubb igen! Idag blev det oxfilé med en god whiskysås! Gött!


Jag tog idag bussen till Gl. Skagen eller Höjen som det också heter!


Fint är det här och som oftast väldigt blåsigt! Idag var det perfekt vind lagom i den sköna värmen!



Det var så gott väder så jag slog mej ner någon timme och badade, solade och bara slappade! Nu fick jag badat även i Skagerack!



Man har ju hört talas om det lite lyxiga Ruths Hotel i Gl. Skagen.....


....så varför inte passa på och ta en afterbeach drink när jag ju ändå är här! Den satt fint!


Sista morgonen och jag slog på stort och gick till Jacobs café för en stabil och god frukost!


Sedan var det att snabbt dra härifrån.....


Tjuvåkte på tåget ner till Fredrikshamn! Ja, biljettautomaten fungerade inte...så då...!


Stena Danica hem igen! Här på akterdäck skulle man ha bluesband som spelade, typ Blues At Sea!


Vilken härlig resa jag har fått vara med om! Skagen håller alltid! Jag återkommer! :-)


Två låtar från Sussi & Leo på Pakhuset kan ses på www.youtube.com/rulle2008

Inga kommentarer: