onsdag 6 april 2016

Österlen och Köpenhamn!


 
Det är skärtorsdag 24 april, 2016. Jag sitter på Öresundståget på väg mot Malmö och tåget har just precis stannat till en liten stund i Varberg. Tänker på mina kompisar som bor här Conny, Heléne och alla de andra.
 
 
Och som reselitteratur har jag Crister Enanders Bok Dagar vid Donau! Gillar Cristers sätt att skriva har även läst boken Om natten ringer de döda. Också bra bok!

 
 
Kom tillslut till Malmö och sedan Pågatåget till Simrishamn, men i Ystad ville inte de köra längre så vi fick gå av tåget.....
 
 
....och uppsöka ersättningsbuss!! Kaos rådde då de endast beställt en buss och det skulle behövas minst en buss till! Jag hade tur och kom med den buss som var först, undrar hur länge de andra fick vänta på att de skulle ordna fram en eller två bussar till??? Simrishamn here i come!!
 
 
Väl i Simrishamn fick jag g och leta efter mitt hostel, lite rörigt att hitta var det, men tillslut så! Och det var bara att slänga in väskan och ner till "city" för en bit mat. Klart hungrig var jag!! Och hittade detta ställe i ett annars ganska öde stad!
 
 
Mycket god pizza blev, kanske lite ovanlig pizza för min smak...tidigare, inte längre!!
 
 
Kolla in mitt rum!! Dubbelsäng.....where are you....in my Dreams!! :)
 

 
Långfredag, jag vaknar upp till ett regnigt Österlen. Drar ifrån gardinerna och vad får jag se? Jo, sjukhuset i stan! Där bor jag!!
 
 
Fick fråga efter telefonnummer till taxi efter som det regnade så mycket och jag hade lite att gå till Fabriksgatan!
 
 
Här är Rockhead Art på Fabriksgatan i Simrishamn! Tror Ulf och Sofia Lundell har tagit hand om hela byggnaden, men inte säker?!
 
 
Kolla blicken! Visst blir man sugen på ett glas!! Ja, inte snålade Uffe och Sofia på vinet och tilltugget
 
 
Jag gick runt och eftersom det var påskhelg så verkade det som om temat var harar?! Jag är här, är Uffe här? Nä, inte en chans!
 
 
Hur var det nu det stod som förklaring? Kanske lite typ, 3 misslyckade rockare i baren efter ett gig?
 
 
Men jag fick ju i alla fall träffa Ulfs fru Sofia! Och vilken härlig kvinna det var....så go på nåt sätt. Sofia har ju tidigare jobbat på Agnesbergs folkhögskola och som hon sa, - Jag är inte utbildad fotograf! Jag fick en kram, sedan hade Sofia fullt upp med alla andra gäster!!
 
 
Och vad fick jag se om inte Emma Lindbladhs bild på Uffe hänger där på väggen!! Så jävla roligt att se!! Ni vet, denna bild var omslagsbild på den boken vi gjorde med fans bilder på Uffe som vi gav till honom på hans födelsedag i november!!
 
 
Tyvärr fanns inte posters för den här utställningen att köpa, jag köpte en från förra och får köpa på nätet den aktuella när den är klar!!
 
 
Inte undra på att jag blev lite på fyllan....kolla in det här bordet! Och Ulf gillar lakrits!!
 
 
Top one, tyckte Sofia Lundell och jag!
 
 
Nu har jag både ett signerat ex av denna solo unplugged platta som LP och CD!
 
 
Ja, eftersom jag blev lite på lyran fick jag gå till hostellet och vila mej lite, sen var jag nere i "city of Simrisham" på en krog och snackade med en potatisodlare och hans anställda. Lite svårt att förstå vad de sa!!
 
 
Vaknar upp, solen skiner det är VÅR i luften!! På nåt sätt gillar jag Skåne!! Vill gärna uppleva östra Österlen en gång till, ta en bil och köra runt! Det är fint här nere!!
 
 
Gick förbi en sådan där second hand affär med mycket skivor och böcker o.dyl. på Storgatan och där såg jag denna fina, nya ukulele i fönstret! Jag var tvungen och gå in och köpa den!! Nu skall det spelas! När jag tränat, eller hur, Lennart Mårtensson?? :)
 
 
Dagens lunch innan jag drar vidare!!!
 
 
Adrup, Bedrup, Cedrup, Orup, SKURUP och snart är jag i Kastrup!!
 
 
Men först en sväng till Svedala!!
 
 
Från Kastrup till NYC!! Nä, det är Köpenhamn, men häftig affär eller vad det är??
 
 
Och det där med espresso har jag aldrig förstått mej på!! Så lite man får!!
 
 
Strosade runt på Köpenhamns gator, inga billiga hotellrum lediga. Och där satt Björne och skulle så göra hela påskhelgen och titta på oss som gick på gatan utanför skyltfönstret!
 
 
Jag bestämde mej för att åka hem, det är påskafton och innan påstigning på Öresundståget hann jag med en.....ja ni vet...hver gang, Tuborg!! Fick en bra resa hem till Göteborg! Kul är att resa!! Hejdå!!
 


Inga kommentarer: