måndag 16 november 2015

Summer in Cornwall!


Det är tisdag den 8:e juli, 2014 och min efterlängtade resa till södra England är äntligen här! Den obligatoriska lugna ner sej ölen på O´Learys, Landvetter flygplats.


Resan över Nordsjön med Norwegian gick bra, lite turbulens var det, men vi överlevde. Nu sitter jag på tåget från Gatwick airport till Brighton, det regnar! Men va gott det är att var ute på turné igen!! Love it!!


Väl i Brighton hann jag checka in på mitt hotell, Giulliver´s - Guest House at New Steine. Gammalt, rustikt, men rent, fräscht och centralt! Jag satte på tv´n och fick se när tyskarna förnedrade Brasilien och vann med 7-1 i fotbolls-VM! Jag gick ut på stan efter en kvart då det stod 5-0, tror jag!


Trevlig utsikt från balkongen på hotellrummet!


Fullt med folk på beachen där matchen visades på storbildsskärm. Varmt och skönt är det!


Jag vandrar vidare längs promenaden....


...och kommer fram till till Piren som byggdes 1899.


Och jag var hungrig och vad passar då inte bättre än....?!




Häftigt ställe, för spelälskare! Jag kom rätt sent, vid stängningsdags, så jag hann tyvärr inte utforska hela piren. Det lär finnas restauranger på där också. Får återkomma och kolla upp det!


På väg hem till hotellet då, känner mej rätt trött!


Sov fantastiskt gott! Och jag reste vidare med National Express coaches. Först tillbaka till London och här helt plötslig får jag se mitt favoritbryggeri i Chiswick!


Engelsk landsbygd, det måste finnas hur många bönder som helst i det här landet!


Det blev en lång, lång resa...här har jag äntligen börjat närma mej Cornwall. Bussen skall in till Plymouth buss station först!


Plymouth´s Älvsborgsbro!


Vi kör över bron. Verkar vara en seglarstad?!


Då äntligen Cornwall, ja för Plymouth är väl inte Cornwall? Gränsfall!!



St Austell, trevlig liten stad på engelska kanalen sidan.


Och vad fick jag inte se där om inte....


Och efter ca 11 timmars bussresa var jag äntligen framme i Penzance! Fam. Duke mötte upp och vi åkte och tog en sen middag på The Watermill.


Det var verkligen kul att träffas, Fran, Joe och Ade! Maten var god och vi tog oss vidare hem till familjen som bor på top on the hill, mellan Penzance och St. Ives.


Kylskåpet var väl fyllt med ales från Cornwall bryggerier!! Vilken fest!! Det blev även fotbolls-VM på tv´n innan vi somnade, Ade och jag....sent!!


The day after! Familjen Dukes hus, top on the hill!


Great view! Penzance to the right!


Och Fran har sinne för konstnärlig inredning!


And the garden, fantastic!


Maybe made by Fran Duke?



Väntar på lokala bussen, hundra meter nedanför Duke´s hus.


Är på Ade´s son skola för att hämta upp honom efter lunch.


Here he is! Joe Duke!! 


Vi promenerade från skolan ner till St. Ives centrum. Ser ni havet längst bort?


Och vi hamnade på Ade´s favoritpub i St. Ives! Joe smet in på toaletten och bytte om!


Och gott öl kom...som Uffe sjunger!


Cheers, boys!! :)


Vi tog sedan bussen från St. Ives busstation till Penzance. Från Atlanten till Engelska kanalen.


Penzance!


Verkade också vara ett....


...seglingsnäste! Me like!!! :)


Lite spontanfika ute på piren med Joe och Ade...ja ni känner väl de nu?!


Och från piren har man utsikt över kusten(mot Plymouth hållet) och där på berget till vänster ligger St. Michael´s Mount! Mer om det senare!


Vi fortsatte från Penzance med lokalbussen till...


....och jag fick se det här! Oh himmel och hav vad vackert!! Porthcurno beach är ju helt fantastisk!!!


Vi hade bara en timme på oss för fika....och så måste vi ju spela Smite! Nåt liknande Kubb, fastän inte ändå! Så inget bad idag! Roligt var det ju, det där spelet......och, hm...tror jag vann, då vi fick sluta för att hinna med bussen tillbaka! :)
 

Idag tog vi bussen till Penzance. På vägen tillbaka stannde vi i den lilla byn Marazion


Nu skal Ade och jag ut till St Michael´s Mount. När det är ebb kan man promenera över till ön, men nu när vi är där är det flod. Kolla deras hemsida:  http://www.stmichaelsmount.co.uk/


Vi fick ta båten. Och jag var inte den enda turisten.










Ja du, Ade! What a view!!




Efter tre nätter hemma hos Fran, Ade och Joe i Hayle tog jag in på ett hotell i St. Ives.


Längst upp på berget bodde jag på hotellet i ytterliggare tre nätter! Vilken utsikt!



Och här på Porthmeor beach höll surfarna till!


Och kan ni tänka er att Tate finns i St. Ives!


En dag fick jag möjligheten att få åka med ut till Lands End. På vägen stannade vi till vid ett fik som även var ett galleri. 


Och där åt vi, "cream tea, scones med clotted cream och sylt, vilket är obligatoriskt hos alla tea rooms i sydvästra England där Cornwall och Devon slåss om hur de ska ätas"


Och till slut. Vi fick en skön dag vid St. Ives bay med bad i höga härliga vågor på Portreath beach. Lite längre ut till höger på stranden kommer så småningom Godrevy fyr. Det är den fyren det handlar om i Virginia Woolfs bok "To The Lighthouse". Tyvärr saknas många bilder som jag inte vet vart de har tagit vägen! Many thanks to the Duke family! xx

Inga kommentarer: