måndag 23 maj 2016

Åmåls Fotofest 2016


Det är förmiddag, tisdag 3 maj 2016 och jag tar här 1:ans spårvagn från Prinsgatan, Göteborg.
 

 
Jag passerar Göteborgs nya skrytbygge nere vid Stenpiren, resecentrum, hm....
 


Jag går av spårvagnen vid centralstationen, det är behagligt varmt i luften.
 

Tittar och finner att mitt tåg skall avgå kl. 11.15 från spår 4.


Jag är på väg till Åmål och deras årliga återkommande fotofest som pågår 30 april - 7 maj.


Känns tryggt att ha Anna Mannheimer i mitt knä på tåget.


Vi stannar till i metropolen Trollhättan.

 
Trollhättans, ja, vad det nu kan vara?
 
 
Sverige är inte bara skogslandskap, i alla fall inte så här långt söderut.
 
 
Jajemen, vi gjorde ett stopp även här!
 
 
Bonnagårdar var det gott om under resans gång.
 
 
Och i ett så här öppet landskap är det ju perfekt med vindkraftsverk.
 
 
Nu kommer den - Hårda bud i, ja, ni vet?!
 
 
Och timret är på väg från norr till söder.
 
 
Och då efter cirka 1 timme och 25 minuter är jag då äntligen framme i Åmål.
 
 
Kungsgatan och här ligger.....
 
 
....Restaurang Hörnan där jag åt en dagens lunch. Fläskkött fylld med svampstuvning och något Princepurpleaktigt vid sidan av på tallriken.
 
 
Nu så, jag börjar fotofesten med att besöka konsthallen som är beläget i Åmåls kulturhus.
 
 
På övervåningen i konsthallen ställde Sanna Sjöswärd ut. Sanna föddes i Teheran 1973. Sanna kom till Sverige 1977 som adopterad och växte upp på Lidingö.
 
 
Vid denna fotofest valde Sanna att visa ett urval av bilder från utställningen "Kleine Nachtrevue"
 
 
På undervåningen i konsthallen visades bilder av Jacob Forsell som här visar bilder med Björn Borg på 1970-talet. Här är Björn 14 år och tar emot andreplatspriset i Kungens kanna.
 
 
Och här segern över Roscoe Tanner i Wimbledon 7 juli 1979.
 
 
Går sedan ner för Kungsgatan, här är själva city och torget.
 
 
På bron över Åmåls ån.
 
 
Flodkräftan har en tynande tillvaro i Åmåls ån med tillflöden. Kan bero på signalkräftan som är bärare av en parasitisk svampsjukdom som har dödlig effekt på flodkräftan.
 
 
Går ner mot hamnen och en del båtar har kommit i sjön.
 

Och ser hamncafét och blir sugen på en fika.

 
Det var svårt att välja bland alla de goda bakverk de hade. Fick bli blåbärspaj med vaniljsås, mums!
 
 
Proppmätt efter fikat gick jag till Hembygdsmuseet, där var det också fotofest!
 
 
Här är det Viggo Strand Kristiansen från Fredrikstad som ställer ut sina mycket vackra bilder! 
 
 
Olga Bobryshava har fotat denna bild, yrkesfotograf tillsammans med så många hobbyfotografer.
 

I hembygdsmuseet fanns det också mycket annat att se. Från i början av juni öppnar de upp i tre våningar med en utställning med antagligen mycket gamla saker som skulle vara kul att se!

 
Så lugnt idag och så vackert nere vid Vänerns strand.
 
 
 Ock även i Kulturmagasinet var det...
 
 
...fullt med foton av de olika slag.
 
 
Som här t.ex. Benny Karlsson från Melleruds Fotoklubb. "Grodornas vårliga kärleksbestyr".
 
 
Mycket vackert foto, kommer dock ej ihåg vem som fotograferat!
 
 
Här Morgan Torger foto, från Åmåls Fotoklubb.
 
 
Foto av Anders Nilsson, Arvika.
 
 
Fint foto av Christina Sillén, Säffle.
 
 
Här var det klippt!
 
 
Fina gamla byggnader i centrum.
 

 
Fint bevarad gammal biograf!
 
 
Slog mej ner och vilade lite med en Smithwicks Ale. Nu fick jag äntligen smakat på denna öl. De har ju Smithwicks ölglas på 7:ans Ölhall, men inte ölet!! Lite tunn smak för att vara en ale, en sommar ale?!
 
 
Och även på Coop Konsum var det utställning. Fotografier av Göran Karlsson som även jobbar på här Coop Konsum.
 

 
På min väg tillbaka till järnvägsstationen.
 

 
Ja, några turistbussar kör nog inte den vägen till Strömstad?!
 
 
Och tåget var lite försenat, men jag hade inte bråttom!
 
 
Som skrivet, det är bara att göra det!!
 
 
Hemma i Göteborg igen och på ettans spårvagn vid Göta Älv såg jag denna vackra syn!!
 


Inga kommentarer: